Samla ÖBO-poäng till ditt framtida boende
Registrera dig och samla ÖBO-poäng till ditt framtida boende! Varje dag som du är registrerad som sökande samlar du en poäng.
Registrera dig som bostadssökande och hitta ditt nya hem hos oss. Det är helt gratis och du samlar en poäng per dag. Poängen använder du sedan för att söka bostad hos oss. Hur många poäng som behövs för en bostad varierar beroende på utbud och efterfrågan.
För dig som är ny hos ÖBO
Gör en kundanmälan för att registrera dig som bostadssökande hos oss! Det är helt gratis och du samlar en poäng per dag.
För dig som redan bor hos ÖBO
Även du som bor hos oss kan självklart samla ÖBO-poäng! Registrera dig som sökande på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”.
Du samlar en poäng per dag precis som nya kunder.
När du får en bostad hos ÖBO
När du skriver på ett nytt hyresavtal nollställs dina ÖBO-poäng.
Vill du börja samla poäng igen? Registrera dig som sökande på Mina sidor under ”Mitt sökande” så snart du har signerat ditt nya avtal.
Om du flyttar från ÖBO
Om du flyttar från ÖBO behåller du dina ÖBO-poäng.
Logga in regelbundet för att fortsätta samla ÖBO-poäng
Logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen minst en gång var 12:e månad för att hålla ditt konto aktivt och fortsätta samla ÖBO-poäng. Detta gäller alla sökande, oavsett om du bor hos oss eller inte.
Om du väljer att inte logga in på 12 månader nollställs dina poäng. Vill du samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig som sökande på nytt.
Du får en påminnelse via mejl om du inte har loggat in på länge och det är dags att aktivera dig i systemet. Kontrollera att du har rätt kontaktuppgifter inlagda på Mina sidor, så att du inte missar viktig information.
Poängen är personliga
Dina poäng är personliga och kan inte slås samman med en medsökandes eller överlåtas till någon annan.
Frågor och svar om ÖBO-poäng
Du hittar alla dina ÖBO-poäng på Mina sidor under rubrikerna ”Mitt sökande”. När du ställt dig i kö samlar du en poäng per dag.
Du behöver hålla ditt konto aktivt genom att logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla poäng. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in i systemet.
Nej. När du skriver på ett nytt hyresavtal nollställs dina ÖBO-poäng.
Vill du samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig på nytt som sökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
Du behöver sedan hålla ditt konto aktivt genom att logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla poäng. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte.
Grundorsaken är att öka säkerheten och stärka skyddet av dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom den årliga inloggningsrutinen säkerställer vi att vårt kundregister hålls aktuellt och i enlighet med GDPR-lagstiftningen.
Precis som de flesta andra bostadsbolag som har poängsystem, inför vi ett aktivitetskrav. Därför är det viktigt att man var 12:e månad loggar in på Mina sidor och då även ser över sina kontaktuppgifter. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte.
Rätt kontaktuppgifter är en trygghet för att du snabbt och säkert ska få relevant information från oss på ÖBO, som till exempel en påminnelse om att det är dags att aktivera dig i systemet.
Om du inte loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen under 12 månader försvinner dina ÖBO-poäng. Vill du samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig som sökande på nytt.
När du skriver på ett nytt hyresavtal nollställs dina ÖBO-poäng. Vill du börja samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig som sökande på nytt. Det gör du på Mina sidor under ”Mitt sökande”. Det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
Fram till den 31 mars 2024 nollställdes ÖBO-poängen vid flytt från ÖBO, enligt de då gällande uthyrningsreglerna.
I samband med att vi införde vårt nya uthyrningssystem i mars 2024, behåller man sina poäng om man flyttar från ÖBO. Den här förändringen gäller inte retroaktivt och det är därför inte möjligt att få tillbaka ÖBO-poängen i efterhand.
När du tecknat avtal för en ny bostad hos ÖBO nollställs dina poäng.
Vill du börja samla nya ÖBO-poäng, behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
För att fortsätta samla ÖBO-poäng måste du aktivera dig minst en gång var 12:e månad. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen. Väljer du att inte aktivera dig försvinner dina ÖBO-poäng.
Om du inte loggar in på Mina sidor under 12 månader försvinner dina ÖBO-poäng automatiskt. Du kan även mejla till dataskydd@obo.se och be om att bli borttagen ur vårt system.
Du behöver hålla ditt konto aktivt genom att logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla poäng. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in i systemet.
Du får en påminnelse via den mejladress du skrivit in på Mina sidor, när det är dags att aktivera dig. Se därför till att ha rätt kontaktuppgifter inlagda på Mina sidor.
Om du inte har möjlighet att själva aktivera dig, mejla till kundcenter@obo.se eller ring oss på 019-19 42 00 så hjälper vi dig med detta.
Väljer du att inte aktivera dig försvinner dina ÖBO-poäng.
Ja, om du har bott i bostaden i mer än tre år kan du få poäng. Du måste då kunna visa intyg på att du varit mantalsskriven på adressen under tre års tid under äktenskapsliknande förhållanden, samt vara godkänd som hyresgäst i övrigt. Därefter görs en bedömning och blir du godkänd kommer du fortsättningsvis att samla poäng som boende. Intyg får du via Skatteverket.