ÖBO-poäng
För att samla ÖBO-poäng behöver du registrera dig som sökande, oavsett om du är ny kund eller redan bor hos oss. Varje dag du är registrerad som sökande ger en poäng. För att behålla dina poäng behöver aktivera dig genom att logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen minst var 12:e månad.
Om du är ny kund
Du som är ny kund hos ÖBO samlar en ÖBO-poäng per dag efter att du gjort din kundanmälan.
För att fortsätta samla ÖBO-poäng måste du aktivera dig minst en gång var 12:e månad. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen.
Dina poäng är personliga och kan inte slås samman med en medsökandes. Du kan heller inte överlåta dina poäng till någon annan.
Om du bor hos ÖBO
Du som bor ÖBO samlar en ÖBO-poäng per dag efter att du registrerat dig som sökande.
För att fortsätta samla ÖBO-poäng måste du aktivera dig minst en gång var 12:e månad. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen.
Dina poäng är personliga och kan inte slås samman med en medsökandes. Du kan heller inte överlåta dina poäng till någon annan.
När du fått en bostad hos ÖBO eller flyttar inom ÖBO
Dina ÖBO-poäng nollställs när du tecknar ett nytt hyresavtal hos ÖBO.
Vill du börja samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
För att fortsätta samla ÖBO-poäng måste du aktivera dig minst en gång var 12:e månad. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen.
Om du flyttar från ÖBO
Väljer du att flytta från ÖBO eller bara säger upp ditt hyresavtal behåller du dina ÖBO-poäng.
Du måste aktivera dig minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla ÖBO-poäng. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen.
Frågor och svar om ÖBO-poäng
Du hittar dina alla ÖBO-poäng på Mina sidor under rubrikerna ”Mitt sökande” När du aktiverat dig samlar du en poäng per dag.
Nej, när du tecknar ett nytt hyresavtal med ÖBO nollställs dina poäng. Vill du samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
Om du samlade poäng i ÖBOs gamla uthyrningssystem överförs du automatiskt och fortsätter att samla en ÖBO-poäng per dag i det nya systemet. Du behöver sedan hålla ditt konto aktivt genom att logga in på Mina sidor minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla poäng. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte.
Grundorsaken är att öka säkerheten och stärka skyddet av dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Precis som de flesta andra bostadsbolag som har poängsystem, inför vi ett aktivitetskrav. Därför är det viktigt att man var 12:e månad loggar in på Mina sidor och då även ser över sina kontaktuppgifter. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte.
Rätt kontaktuppgifter är en trygghet för att du snabbt och säkert ska få relevant information från oss på ÖBO, som till exempel en påminnelse om att det är dags att aktivera dig i systemet.
Om du inte loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen under 12 månader försvinner dina ÖBO-poäng. Du behöver då aktivera dig på nytt om du vill samla nya ÖBO-poäng.
När du tecknat avtal på en ny ÖBO-bostad nollställs dina poäng. Vill du börja samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
När du tecknat avtal för en ny bostad hos ÖBO nollställs dina poäng.
Vill du börja samla nya ÖBO-poäng, behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
För att fortsätta samla ÖBO-poäng måste du aktivera dig minst en gång var 12:e månad. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen.
Om du inte loggar in på Mina sidor under 12 månader försvinner dina ÖBO-poäng automatiskt. Du kan även mejla till dataskydd@obo.se och be om att bli borttagen ur vårt system.
Du behöver hålla ditt konto aktivt genom att logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla poäng. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in i systemet.
Du får en påminnelse via den mejladress du skrivit in på Mina sidor, när det är dags att aktivera dig. Se därför till att ha rätt kontaktuppgifter inlagda på Mina sidor.
Om du inte har möjlighet att själva aktivera dig, mejla till kundcenter@obo.se eller ring oss på 019-19 42 00 så hjälper vi dig med detta.
Väljer du att inte aktivera dig försvinner dina poäng efter ett år.