Uppdrag att sälja fastigheter
ÖrebroBostäder (ÖBO) har fått ett uppdrag av Örebro kommun att sälja fastigheter för att möjliggöra ett ökat underhåll, renoveringar och nybyggnation.
ÖrebroBostäder (ÖBO) har fått ett uppdrag av Örebro kommun att sälja fastigheter för att möjliggöra ett ökat underhåll, renoveringar och nybyggnation.
Uppdraget är i linje med ett ansvarsfullt fastighetsägande. Vi ska förvalta vårt bestånd på ett klokt sätt, det innebär, bland annat, att renovera våra äldre fastigheter, att förse örebroarna med fler bostäder i god boendemiljö och att finansiera detta på ett långsiktigt hållbart sätt. På så sätt bidrar vi till att Örebro är och förblir en attraktiv stad att leva och bo i.
Vår ägare, Örebro kommun, vill att ÖBO även efter en försäljning ska kunna erbjuda ungefär samma antal lägenheter. Därför kommer vi bygga nya bostäder i samma utsträckning som vi säljer. Detta innebär totalt sett fler bostäder för örebroarna att välja på.
Uppdraget är klart, men än så länge har ÖBOs styrelse inte tagit några beslut kring försäljningen och därför har vi inte heller några konkreta uppgifter att gå ut med. Vi har i dagsläget inte beslutat hur många lägenheter vi ska sälja, inte vilka hus som ska säljas och inte heller när i tid en försäljning kan komma att ske.
ÖBOs styrelse ska under våren besluta om dessa frågor och när vi vet mer kommer vi att informera om vad som gäller. Vi vill genomföra detta uppdrag på ett transparant och klokt sätt.