Trygghetsvecka för närvaro, synlighet och dialog
Under trygghetsveckan har ÖBOs medarbetare arbetat med extra fokus på våra hyresgästers trygghet och att det ska vara rent, snyggt och tryggt i och runt våra fastigheter.
Den 20–24 november har ÖBO genomfört en trygghetsvecka i syfte att skapa en större närvaro i våra stadsdelar och fördjupa vår kunskap kring trygghet internt. Medarbetarna bjöds in att arbeta ute i våra områden och att lära sig mer om trygghet ur olika perspektiv under digitala kunskapspass.
Matilda Zimmerman jobbar som trygghetsstrateg på ÖBO och har projektlett trygghetsveckan:
– Medarbetare som vanligtvis inte arbetar ute i våra stadsdelar har fått chansen att göra det för att se och förstå områdenas unika behov. Under handledning av våra proffsiga fastighetsvärdar och fastighetsskötare har de bland annat granskat skalskydd, ronderat allmänna utrymmen, städat trapphus, klippt buskar och genomfört trygghetsvandringar. Tillsammans har de bidragit till att öka närvaron och synligheten i våra områden under veckan.
Hyresgästernas trygghet i fokus
En viktig del av trygghetsveckan har varit att prata med hyresgäster för att förstå och sätta oss in i deras uppfattning av trygghet. Med över 41 000 hyresgäster är mångfalden enorm och vad som uppfattas som tryggt kan vara väldigt olika. Hyresgästerna har under veckan välkomnats till våra trygghetstält som vi ställt upp utomhus på sex olika platser.
– Den öppna dialogen stärker banden mellan medarbetare och hyresgäster och ger oss viktiga insikter i vad trygghet innebär för våra hyresgäster. Det är viktigt för att vi som fastighetsägare ska kunna göra välgrundade prioriteringar i vårt trygghetsarbete, säger Matilda.
Trygghetsveckan bidrar både till en stärkt närvaro, ökad synlighet och dialog med hyresgäster, samtidigt som den är en investering för att göra långsiktiga förbättringar i våra områden.