Hitta din nya bostad med ÖBO-poäng
Den 22 mars öppnar vårt nya uthyrningssystem med nytt utseende. Nytt är också att du behöver aktivera dig minst en gång per år för att visa att du vill behålla dina ÖBO-poäng. Detta behöver du göra vare sig du söker ett ledigt objekt eller redan hyr av oss.
Det nya systemet är egentligen inte speciellt annorlunda mot det gamla. Det är fortsättningsvis helt gratis att samla poäng hos ÖBO, och du samlar som vanligt en poäng per dag. Nytt är att du behöver aktivera dig på Mina sidor minst en gång per år för att visa att du vill behålla dina ÖBO-poäng.
Du kan vara lugn, du behöver aktivera dig senast den 18 mars 2025 och du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in i systemet.
Alla som samlar ÖBO-poäng idag får sina poäng automatiskt överflyttade till det nya systemet den 22 mars. Sedan behöver du minst en gång per år (var 12:e månad) själv ansvara för att aktivera dig för att fortsätta samla poäng. Det gör du genom att logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen. Väljer du att inte aktivera dig, försvinner dina poäng efter ett år.
Påminnelse till din mejladress
Om du inte varit aktiv i systemet under ett år (var 12:e månad) får du en påminnelse via din mejladress att det är dags att aktivera dig. Du loggar enklast in med BankID. Har du inte möjlighet att själv aktivera dig, ringer du kundcenter 019-19 42 00 eller mejlar kundcenter@obo.se
Se till att ha rätt kontaktuppgifter!
Rätt kontaktuppgifter är en trygghet för att du snabbt och säkert ska få relevant information från oss på ÖBO, som till exempel en påminnelse om att det är dags att aktivera dig i systemet.
Fakta ÖBO-poängen
- Dina ÖBO-poäng nollställs när du tecknar ett nytt hyresavtal hos ÖBO. När du undertecknat ditt nya avtal kan du aktivera dig igen och börja samla nya ÖBO-poäng.
- Dina ÖBO-poäng nollställs när du väljer att flytta inom ÖBO. När du undertecknat ett nytt avtal kan du aktivera dig igen och börja samla nya ÖBO-poäng.
- Väljer du att flytta till annan hyresvärd eller bara säger upp ditt hyresavtal behåller du dina ÖBO-poäng.
- Väljer du att inte aktivera dig, försvinner dina poäng efter ett år.
Söka seniorbostad
I samband med det nya uthyrningssystemet gör vi om reglerna för att söka en seniorbostad. Vi inför en enda åldersgräns, 65 år, för att söka en seniorbostad. För att kunna söka alla seniorbostäder behöver du samla ÖBO-poäng i både kategorin Senior och Bostad. Det är kostnadsfritt i det nya systemet.
Välkommen hem!
Frågor & svar om ÖBOs nya uthyrningssystem
Du kan logga in på Mina sidor på två sätt – med BankID eller med din mejladress och ditt lösenord.
Saknar du BankID? Första gången du ska logga in behöver du kontakta oss på kundcenter@obo.se, så får du en inloggningslänk via mejl. Ditt gamla användarnamn fungerar inte att logga in med i det nya uthyrningssystemet.
Ny leverantör av BankID
I samband med att vi bytt uthyrningssystem har vi även bytt leverantör för BankID. När du loggar in med BankID står det därför ”ÖrebroBostäder AB via Momentum” i din BankID-app, istället för ÖrebroBostäder AB.
Du behöver hålla ditt konto aktivt genom att logga in på Mina sidor eller i ÖBO-appen minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla poäng. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte. Du aktiveras automatiskt varje gång du loggar in i systemet.
Du får en påminnelse via den mejladress du skrivit in på Mina sidor, när det är dags att aktivera dig. Se därför till att ha rätt kontaktuppgifter inlagda på Mina sidor.
Om du inte har möjlighet att själva aktivera dig, mejla till kundcenter@obo.se eller ring oss på 019-19 42 00 så hjälper vi dig med detta.
Väljer du att inte aktivera dig försvinner dina poäng efter ett år.
Grundorsaken är att öka säkerheten och stärka skyddet av dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Precis som de flesta andra bostadsbolag som har poängsystem, inför vi ett aktivitetskrav. Därför är det viktigt att man var 12:e månad loggar in på Mina sidor och då även ser över sina kontaktuppgifter. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte.
Rätt kontaktuppgifter är en trygghet för att du snabbt och säkert ska få relevant information från oss på ÖBO, som till exempel en påminnelse om att det är dags att aktivera dig i systemet.
Vår systemleverantör Momentum stänger ner det gamla systemet för att ersätta det med ett nytt. Det är helt enkelt en utvecklingsfråga från systemleverantören.
Logga in på Mina sidor, klicka på fliken Konto och sedan på Mina uppgifter. Ändra dina kontaktuppgifter och klicka på Spara.
Funktionen Direktbytet finns inte kvar i det nya uthyrningssystemet. Du kan självklart fortfarande byta lägenhet enligt gällande villkor, men vi har inte längre någon plattform för det som Direktbytet varit.
Kom ihåg att ett direktbyte alltid måste godkännas av ÖBO. Mer information om direktbyte hittar du här.
För att få mejl med tips om lediga lägenheter som matchar dina önskemål behöver du fylla i dina önskemål inne på Mina sidor.
Logga in på Mina sidor, klicka på fliken Mitt sökande och sedan Bevakningar. Här kan du lägga in nya bevakningar för att fortsätta få tips på lediga lägenheter eller andra lediga objekt via din mejl. Kom ihåg att även kontrollera så att du har rätt mejladress inlagd på ditt konto.
Nej, när du tecknar ett nytt hyresavtal med ÖBO nollställs dina poäng. Vill du samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
Om du samlade poäng i ÖBOs gamla uthyrningssystem överförs du automatiskt och fortsätter att samla en ÖBO-poäng per dag i det nya systemet. Du behöver sedan hålla ditt konto aktivt genom att logga in på Mina sidor minst en gång var 12:e månad för att fortsätta samla poäng. Detta gäller oavsett om du bor hos oss eller inte.
Om du inte loggar in på Mina sidor eller i ÖBO-appen under 12 månader försvinner dina ÖBO-poäng. Du behöver då aktivera dig på nytt om du vill samla nya ÖBO-poäng.
När du tecknat avtal på en ny ÖBO-bostad nollställs dina poäng. Vill du börja samla nya ÖBO-poäng behöver du registrera dig på nytt som bostadssökande. Det gör du på Mina sidor under fliken ”Mitt sökande”, och det kan du göra så snart du har signerat ditt nya avtal.
Om du inte loggar in på Mina sidor under 12 månader försvinner dina ÖBO-poäng automatiskt. Du kan även mejla till dataskydd@obo.se och be om att bli borttagen ur vårt system.