Internt traineeprogram investerar i framtiden
I ÖBOs interna traineeprogram får medarbetare möjlighet att utforska nya yrkesområden, utveckla sin kompetens och testa nya utmaningar.
I november 2023 gick startskottet för ÖBOs nya interna traineeprogram, där fyra medarbetare fått möjligheten att prova på en ny yrkesroll inom ÖBO. Syftet är att ge möjlighet till att utforska nya områden, utveckla sin kompetens och anta nya utmaningar inom organisationen. Det är en viktig del i ÖBOs strategi för att odla talang och främja en kultur av lärande och tillväxt.
– Traineeprogrammet ger våra medarbetare chansen att testa på en ny yrkesroll som man är nyfiken på inom företaget. Det stärker både våra medarbetare och kompetensförsörjningen på ett bra sätt, säger Karin Nordmark, HR-chef på ÖBO.
Värdefull möjlighet
Under åtta intensiva veckor har Madeleine Diaz, Alma Gurda och Niklas Kihlberg testat på yrket som fastighetsvärd och Attila Kaj som besiktare. De har växlat teori med praktik och samtidigt utfört delar av sina vanliga arbeten. Samtliga är väldigt nöjda över att de har fått möjligheten att genomföra traineeprogrammet.
– Jag skulle definitivt rekommendera detta till alla, konstaterar Attila Kaj.
Alma Gurda reflekterar över den nya erfarenheten och betonar dess värde:
– Det har varit en mycket intressant och lärorik traineeperiod. Man fick en fin möjlighet att på nära håll bekanta sig med fastighetsvärdsrollen.
Denna insikt delas av Madeleine Diaz:
– Superkul och väldigt lärorikt. Jag är jättetacksam att jag fick möjligheten.
Stöttning och samarbete en förutsättning för framgång
Anna-Carin B Magnusson, förvaltningschef på ÖBO, framhäver hur viktigt det är att organisationen stöttar upp för att traineeprogrammet ska bli lyckat:
– Tack vare att så många ställt upp och tagit emot och handlett deltagarna på ett så bra sätt blev det precis så bra som vi hade hoppats. Att få möjlighet att under trygga former prova på en ny roll är viktigt för att främja en lärande organisation där människor får växa och utvecklas!