Trygghet och störningar
Alla har rätt att bo tryggt. Vi vill att du ska trivas i ditt hem och det innebär bland annat att du ska känna dig trygg.
I § 25 i Hyreslagen står det att ”När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt beakta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten”.
Ordningsregler
Vi har allmänna ordningsregler som ska följas för att alla hyresgäster ska trivas. Här finns exempel på aktiviteter som kan uppfattas som störande och som därför ska undvikas.
- Ta alltid hänsyn till dina grannar, speciellt klockan 22.30-06.00 då de flesta människor vill sova.
- Undvik att spela hög musik eller ha för hög volym på radio eller tv.
- Undvik att utföra arbeten eller aktiviteter som kan vara störande för grannarna. Aktiviteter som kan anses störande är exempelvis att spela instrument, tvätta sent på kvällen eller duscha nattetid.
- Högljudda diskussioner eller rop hörs mer än du tror. Försök därför att undvika detta.
- Skaka eller piska mattor på angivna platser. Det är inte tillåtet på balkongen.
- Håll ditt husdjur kopplat inom bostadsområdet.
- Undvik att vädra lägenheten genom att ställa upp dörren till trapphus eller korridor. Det är bättre att använda dina egna fönster eller balkongdörr.
- Det är inte tillåtet att mata fåglar från balkong eller fönster.
Tänk på att du som står på hyreskontraktet alltid är ansvarig för hur dina gäster beter sig i huset.
Ett tips är att berätta för dina grannar om du ska ha en fest. Om de vet om att du ska ha fest är det oftast lättare att tolerera musik, skratt och att det låter lite extra en kväll.
Om du blir störd av din granne
- I första hand är det bra om du försöker prata med den som stör. De flesta problem kan lösas om vi människor pratar med varandra.
- Om du behöver hjälp så kontaktar du oss på 019-19 42 00 för att anmäla störningen. För att vi ska kunna ta kontakt med den som stör vill vi veta personens namn och adress.
- På kvällar, nätter och helger när ÖBO har stängt ska du anmäla störningar till Trygghetsjouren på 019-10 10 00. Vi vill helst att du talar om ditt namn och adress för att vi ska kunna nå dig om vi behöver fler upplysningar. Om Trygghetsjouren behöver nå dig ringer de från dolt nummer.
Vi berättar aldrig för den som stör om vem som ringt och anmält en störning. Efter att du anmält en störning kontaktar vi dig per telefon för att berätta hur vi hanterat ärendet.
Nolltolerans i våra trapphus
Entréer och trapphus ska hållas fria från föremål och brännbart material som till exempel barnvagnar, cyklar, skor och leksaker med mera. Trapphuset och källargångar är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner. Även ambulanspersonal med bår måste kunna komma fram.
Om du behöver akut hjälp när vi inte har öppet
Ibland kan det hända att du behöver hjälp även när ÖBO har stängt. Om du låst dig ute eller om olyckan är framme på kvällstid, nätter eller helger finns Trygghetsjouren tillgänglig för dig.
Telefonnumret till Trygghetsjouren är 019-10 10 00. Om Trygghetsjouren behöver nå dig ringer de från dolt nummer.
Frågor och svar om trygghet
Fåglar som kajor och måsar är ett naturligt inslag i staden, men de kan upplevas mycket störande under perioder. Måsar orsakar mest störning under häckningsperioden mellan maj och juni. Kajor orsakar mest störning med fågelspillning när de samlas flockvis i stadens träd.
För att undvika problem med störande fåglar är det viktigt att du följer de regler som finns.
Tänk på att:
- Det är inte tillåtet att mata fåglar från balkong/fönster eller i närheten av hus.
- Med hänsyn till dina grannar, mata inte fåglar i områden med flerbostadshus eller där bostäderna ligger tätt.
- Släng inte mat eller sopor på marken.
- Se till att sopkärl är stängda.
Olika störningar hanteras på olika sätt. Om Trygghetsjouren får rycka ut och göra ett hembesök och störningen pågår, får vanligtvis den som ansvarar för störningen betala kostnaden för utryckningen.
Den som stört får ett brev från ÖBO där vi uppmanar till förbättring och påpekar vilka regler som gäller. I en del fall gör vi också ytterligare hembesök.
Om störningen ändå upprepas kan man bli uppsagd och förlora sitt hyreskontrakt. Vi genomför en grundlig utredning om orsaken till störningen. Samtidigt informeras socialtjänsten.
Om en hyresgäst grovt eller vid upprepade tillfällen bryter mot ordningsreglerna har ÖBO, för att skydda övriga hyresgäster mot störningar, rätt att säga upp avtalet enligt § 42 och § 46 i Hyreslagen.