Internet, tv och telefoni
Våra bostäder är ansluta till fiber vilket ger dig tillgång till internet, tv och telefoni ur ett och samma uttag. Det är ett öppet nät med ett brett utbud av tjänsteleverantörer att välja mellan.
Med ett öppet digitalt fibernät beställer du som kund internet och tv utifrån dina behov, och även telefoni om du vill.
För att kunna använda tjänster via fibernätet är bostaden utrustad med en mediabox (tjänstefördelare) till datauttaget.
Kom igång med dina tjänster
- Koppla in din dator med nätverkskabel till mediaboxen (tjänstefördelaren), använd uttag 1 (rött).
- Starta en webbläsare så kommer du automatiskt till beställningssidan, eller gå in på globalconnect.se.
- Välj de tjänster och leverantör som passar dig bäst.
- Fyll i dina personuppgifter och klicka på beställ.
- Nu är tjänsten beställd! Vänta cirka 15 minuter och starta om din dator för att komma ut på internet. Nu kan du koppla upp eventuell annan utrustning som till exempel en trådlös router.
När du beställt tv-tjänst får du en tv-box av tjänsteleverantören. Du kopplar in tv-boxen mellan din tv och mediaboxen (tjänstefördelaren).
Grundpaket för tv (must carry)
Du som endast vill ha must carry, ett kostnadsfritt grundutbud av tv-kanaler, kan välja detta via tjänsteleverantören Allente.
När du beställt tjänsten skickar Allente dig en tv-box som du lånar av ÖBO. Den behåller du, så länge du har ett avtal med Allente. När avtalet upphör, och/eller när du flyttar ifrån ÖBO, ska tv-boxen lämnas tillbaka till ÖBO.
Om något inte fungerar
Om du har problem med internet, tv eller telefoni via fiber ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör för support och felanmälan.
Frågor och svar om internet, tv och telefoni
En mediabox, eller tjänstefördelare som det ibland kallas, är en box du ansluter digital utrustning till som behöver uppkoppling via fiber. Det kan vara en dator, en router, en tv eller telefon.
På sidan av mediaboxen finns fyra uttag där du kan koppla in internet/telefoni och tv. LAN 1 (röd) och LAN 2 (gul) är för internet/telefoni, LAN 3 (grön) och LAN 4 (blå) är för tv.
Om du har problem med internet, tv eller telefoni via fiber ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan.
Kontrollera först att lamporna märkta PWR och WAN lyser.
- Om PWR inte lyser har mediaboxen ingen ström. Kontrollera att sladden till vägguttaget är ordentligt isatt samt kontrollera att power-knappen är påslagen. Den sitter på sidan av boxen.
- Om WAN inte lyser innebär det att mediaboxen inte har kontakt med nätet och behöver felanmälas.
Om du har en tjänsteleverantör ska du kontakta tjänsteleverantören direkt för felanmälan. Om du inte har en tjänsteleverantör ska du kontakta GlobalConnect.
De flesta tjänsteleverantörer erbjuder tv utan att du behöver köpa ett internetabonnemang, men de tekniska förutsättningarna hos vissa tjänsteleverantörer kräver att du har ett internetabonnemang för att tv ska fungera. Stäm av med din blivande tjänsteleverantör om du är osäker.
Ja, du kan välja att ha olika tjänsteleverantörer för tv och internet.
De flesta tjänsteleverantörer erbjuder även tv utan att du behöver köpa ett internetabonnemang, men de tekniska förutsättningarna hos vissa tjänsteleverantörer kräver att du har ett internetabonnemang för att tv ska fungera. Stäm av med din blivande tjänsteleverantör om du är osäker.
Du kan endast beställa tv via datauttaget från en tjänsteleverantör. Det fungerar inte att ha två olika leverantörer av tv-kanaler samtidigt.
Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater.
Kontakta oss på 019-19 42 00 så hjälper vi dig.
Om datauttaget sitter i ett annat rum än vardagsrummet, exempelvis i hallen, så kan vi hjälpa till att komplettera med ett uttag till vardagsrummet. Kontakta oss för att få hjälp med detta.
ÖBO installerar eller bekostar inga ytterligare uttag till andra rum än till vardagsrummet.
Vissa tjänsteleverantörer erbjuder dig att beställa trådlös anslutning till flera tv-apparater. På globalconnect.se kan leverantörer erbjuda att installera fler uttag mot en kostnad.
Du kan också själv kontakta företag med behöriga elinstallatörer för en personlig offert.
Kontakta oss på 019-19 42 00 så hjälper vi dig.
Den 28 februari 2021 togs Com Hem-uttaget ur bruk och går inte längre att använda. Om vi inte får tillgång till att komma in i din bostad för att installera mediaboxen kan du inte heller se på tv via datauttaget.
Om du vill sätta upp en parabolantenn måste detta av säkerhetsskäl alltid godkännas av ÖBO först. Kontakta oss om du har frågor om uppsättning av parabol.