Hoppa till huvudinnehållet

Internet, tv och telefoni

Våra bostäder är ansluta till fiber vilket ger dig tillgång till internet, tv och telefoni ur ett och samma uttag. Det är ett öppet nät med ett brett utbud av tjänsteleverantörer att välja mellan.

Med ett öppet digitalt fibernät beställer du som kund internet och tv utifrån dina behov, och även telefoni om du vill.

För att kunna använda tjänster via fibernätet är bostaden utrustad med en mediabox (tjänstefördelare) till datauttaget.

Kom igång med dina tjänster

  1. Koppla in din dator med nätverkskabel till mediaboxen (tjänstefördelaren), använd uttag 1 (rött).
  2. Starta en webbläsare så kommer du automatiskt till beställningssidan, eller gå in på globalconnect.se.
  3. Välj de tjänster och leverantör som passar dig bäst.
  4. Fyll i dina personuppgifter och klicka på beställ.
  5. Nu är tjänsten beställd! Vänta cirka 15 minuter och starta om din dator för att komma ut på internet. Nu kan du koppla upp eventuell annan utrustning som till exempel en trådlös router.

När du beställt tv-tjänst får du en tv-box av tjänsteleverantören. Du kopplar in tv-boxen mellan din tv och mediaboxen (tjänstefördelaren).

Grundpaket för tv (must carry)

Du som endast vill ha must carry, ett kostnadsfritt grundutbud av tv-kanaler, kan välja detta via tjänsteleverantören Allente.

När du beställt tjänsten skickar Allente dig en tv-box som du lånar av ÖBO. Den behåller du, så länge du har ett avtal med Allente. När avtalet upphör, och/eller när du flyttar ifrån ÖBO, ska tv-boxen lämnas tillbaka till ÖBO.

Om något inte fungerar

Om du har problem med internet, tv eller telefoni via fiber ska du alltid kontakta din tjänsteleverantör för support och felanmälan.

Frågor och svar om internet, tv och telefoni