Open Universe byter plattform under året
Under året flyttar Open Universe över ÖBOs fastigheter till en ny plattform. Projektet börjar vecka 15 och pågår året ut.
De flesta av ÖBOs bostäder är anslutna till Kumbro Stadsnät via Open Universe. Open Universe är en kommunikationsoperatör av bredbandstjänster och erbjuder ett öppet nät, där det är du själv som väljer den eller de tjänster som passar dig bäst från en eller flera av de konkurrerande tjänsteleverantörerna de har i sitt nät.
I februari 2022 köptes Open Universe av GlobalConnect. För dig som bor i en ansluten fastighet innebär det här ingen förändring. Open Universe är fortfarande kommunikationsoperatör i Kumbro Stadsnät. För mer information, gå gärna in på openuniverse.se
Anslutna fastigheter flyttas till ny plattform
Med start vecka 15 flyttas anslutna fastigheter över till en ny plattform. Har du en tjänst på bredband, telefoni och/eller TV från någon av leverantörerna i Open Universe nät så flyttas den automatiskt över, du behöver inte göra någonting. Du behåller ditt nuvarande avtal och din hastighet/TV-paket om din leverantör inte informerar dig om något annat.
På https://www.openuniverse.se/plattformsbyte-i-kumbro-stadsnat/ ser du vilken dag som just din fastighet flyttas över. Adresserna uppdateras löpande med nya etapper. Om din adress inte står med än tillkommer den senare under året. Vi ber dig att kontrollera informationen på Open Universe sida med jämna mellanrum för uppdateringar.
Företag och Fast IP-adress
Om du använder Fast IP-adress i din verksamhet idag så kommer den att bytas ut i samband med plattformsbytet, information om din nya IP-adress får du av din tjänsteleverantör.
Eventuella driftstörningar under flytten
Under dagen som arbetet med flytten pågår kan du uppleva störningar och avbrott i dina tjänster. Det innefattar även digital bokning av tvättstuga om du är ansluten till en sådan. Behöver du boka tvättid på dagen i fråga ber vi dig att använda den digitala tavlan i tvättstugan.
Om driftstörningen kvarstår, prova att starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att:
- Dra ur strömkabeln ur din tjänstefördelare, TV-box och telefonidosa
- Vänta 10 sekunder
- Sätt därefter i strömkabeln igen
Om du fortfarande upplever problem med dina tjänster efter klockan 16.00 och efter att utrustningen startats om, felanmäl berörd tjänst till Open Universe migreringskundtjänst på telefonnummer 0770-820 810. Öppettider kl. 08.00-19.00.