Du är här: Startsida / Bostäder / ÖBO Lokaler / Lediga lokaler / Tips till dig som söker lokal

Tips till dig som söker lokal



Det finns alltid många frågor och funderingar kring en flytt, eller nyetablering.
Hur ser den tekniska prestandan för lokalen ut? Är bredband indraget?
Kan mina kunder och samarbetspartner hitta min lokal?
Finns det behov av fikarum eller möteslokaler?
Oavsett om du ska nystarta eller flytta befintlig verksamhet är det dessutom alltid en mängd saker som ska startas, flyttas, öppnas och anmälas.
Vi på ÖBO lokaler hjälper dig gärna bolla frågorna och att hjälpa dig att hitta svaren. Om du hittar en lokal som nästan motsvarar vad du letar efter, tveka inte att diskutera med oss om vad som kan göras för att den ska bli precis som du tänkt. Och om du inte hittar något kontor som passar, fråga oss i alla fall. Kanske känner vi till en lokal som snart blir ledig.

Om du har anställda, tänk på att en flytt påverkar er alla. Därför är det viktigt att din personal känner att de är delaktiga i beslutsprocessen. Diskutera olika alternativ och informera kontinuerligt om vad som händer.

Hur stor kontor behöver vi?
Hur många ska arbeta på kontoret? Om flera, ska det vara egna rum eller landskap? Kanske ett par flexibla arbetsplatser för personer som inte alltid finns på plats?
Behövs konferensrum, fikarum och/eller lagerutrymme?
Det handlar inte bara om antalet kvadratmetrar utan också om hur man utnyttjar och inreder dem. Hur ser framtidsplanerna ut? Att flytta är dyrt.
Kanske ska redan en eller flera extra arbetsplatser planeras in?

Vart ska vårt kontor ligga?

Många vill ha kontor utanför centrum eftersom det ofta kostar mindre och parkeringsmöjligheterna är större, andra tycker att en central adress är viktigt. Om du fortfarande funderar, tänk på:

  • Är läget viktigt för vår image?
  • Vill vi betala extra för läget eller fokusera på inredning och trivsel?
  • Har vi någon större kund eller samarbetspartners som vi vill vara nära?
  • Hur viktigt är det att vi och våra kunder lätt kan parkera?
  • Gör ett visst läge det lättare att attrahera den arbetskraft vi behöver?
  • Vill vi ha nära till lunchrestauranger och annan service?
  • Hur inreder vi vårt kontor?

Vad behövs? Tänk bekvämlighet, teknik och säkerhet. Gör en önskelista och diskutera den med oss. Vi berättar vad som är möjligt att göra och hur mycket det skulle påverka hyresnivån.

Vill du ha hjälp med kontorets färgsättning och möblering? Vi förmedlar gärna kontakten till en av de duktiga inredare som ingår i vårt kontaktnät.

Hur lång kontraktstid vill vi ha?

Priserna kan skilja sig mycket mellan korta och långa hyreskontrakt. Behöver lokalen byggas om blir skillnaden ännu större – med ett långt kontrakt kan kostnaderna fördelas över många år. Men innan du tecknar ett långt kontrakt bör du fundera över affärsidéns hållbarhet och framtidsvisionerna.

Strateg - reklambyrå, webbyrå och designbyrå ÖrebroBostäder AB Fredsgatan 20 A Box 8033 700 08 Örebro Telefon: 019-19 42 00 Fax: 019-19 43 00 Mejl: kundcenter@obo.se