Du är här: Startsida / Bostäder / ÖBO Senior / Bara för dig / Självförvaltning / Vad är Självförvaltningen?

Vad är Självförvaltningen?



Självförvaltningen, din chans att påverka

Självförvaltningen för grannar närmare
Kravet för att få börja med självförvaltning är att intresset i ditt hus är stort. Ni måste också vara tillräckligt många hyresgäster som anmäler ert intresse och driver självförvaltningen. Ett krav finns på att 15 % av lägenheterna är med.

För att vi alla ska kunna mötas på samma nivå har vi på ÖBO skapat ett avtal som vi skriver med er i självförvaltningen. I avtalet står det bland annat att fem ombud måste utses. Dessa fem personer kommer att fungera som era talespersoner gentemot ÖBO. Att hantera pengarna ni får samt även hur de ska förvaltas, är ytterligare bland deras arbetsuppgifter.

Självförvaltningen har många fördelarFör de pengar som ni får från ÖBO varje månad kommer ni att behöva sätta upp en budget som ska gå till olika ändamål. Två gånger per år behöver ni redovisa att pengarna har gått till rätt ändamål. Detta brukar inte vara något krux och en klok lösning har visat sig vara när ni hyresgäster har utsett en kassör bland er.

Mer om budgeten kan du läsa om här.   

Nämnde vi också att det är bara du som är en aktiv del i självför- valtningen som får en reducerad hyra?

Anmäl ditt intresse till ÖBO och var med och påverka genom självförvaltningen.Självförvaltningen ökar tryggheten

 

Strateg - reklambyrå, webbyrå och designbyrå ÖrebroBostäder AB Fredsgatan 20 A Box 8033 700 08 Örebro Telefon: 019-19 42 00 Fax: 019-19 43 00 Mejl: kundcenter@obo.se